Saturday 28 June 2014

EARN CASH USING YOUR COMPUTER & GET PAID JUST FOR BROWSING


DIBAWAH INI ADALAH CARA SAHAYA ROSHADI BIN ROSLI K/P 710727065347 DENGAN RINGKAS UNTUK MENGUATKAN FAHAMAN AL KHAWARIZMI BERKENAAN BUMI BERBENTUK SFERA PEGUN DAN OBJEK LAIN DIUDARA ADALAH MENGELILINGINYA:


BUMI ADALAH PUSAT CAKERAWALA
Sekitar 140 tahun sebelum masehi muncul teori tentang susunan dan struktur alam semesta. Teori ini, seperti teori Aristoteles, juga meletakkan bumi sebagai pusat alam semesta. Teori ini diusulkan oleh Ptolomeus dari Alexandria Mesir. Teori Ptolomeus ini digunakan untuk menjelaskan gerakan retrograde suatu planet. Ptolomeus menjelaskan teori ini dalam bukunya yang berjudul Amalgest. Ptolomeus menjelaskan bahwa semua benda langit bergerak melingkari sabuah titik, dan lintasan benda ini disebut epicycle. Epicycle bergerak dalam lingkaran lebih besar yang disebut deferent. Bumi bukan pusat deferent , melainkan terletak tidak terlalu jauh dari pusat deferent. Teori ini bertahan cukup lama dan dianggap sebagai model piawaian alam semesta selama hampir 15 abad. Bermaksud begini, sebagai contoh matahari membuat bulatan kecil dan dalam waktu yang sama mengorbit bumi. Berapakah jumlah bulatan kecil semasa mengorbit bumi itu, tiada data diperolehi setakat ini.

Hukum-hukum gerakan Newton adalah tiga hukum fizik yang menyediakan hubungan antara daya dengan jasad dan pergerakan jasad. Semua itu disatukan oleh Sir Isaac Newton dalam hasil kerjanya Philosophiae Naturalis Principia Mathematica (1687). Hukum-hukum tersebut membentuk asas kepada mekanik klasik dan Newton sendiri banyak menggunakan hukum-hukum ini untuk menerangkan banyak kesan yang berkaitan dengan gerakan objek fizikal, Dalam jilid ketiga teks tersebut, beliau menunjukkan bahawa hukum gerakan, digabungkan dengan hukum kegravitian semesta, menerangkan hukum gerakan planet Kepler.

Ahli falsafah Ibnu Sina (Avicenna) lahir 980 Masehi, meninggal 1037 Masehi. Ahli Astronomi (Falak) Abu Raihan Al Biruni lahir 973 Masehi dan meninggal dunia pada tahun 1048 Masehi. Ahli Matematik Johannes Kepler pula lahir 1571 Masehi, meninggal 1630 Masehi.

Secara ringkasnya, hukum-hukum Sir Isaac Newton ini menyatakan:
1. Sesuatu objek akan sentiasa berada dalam keadaan pegun, atau bergerak dengan halaju malar, melainkan wujudnya daya yang bertindak ke atasnya.
2. Kadar perubahan momentum bagi bagi sesuatu objek adalah berkadar terus dengan daya yang bertindak ke atasnya.
3. Bagi setiap objek yang bertindak ke atas sesuatu objek, objek akan mengenakan daya yang sama tetapi berlawanan arah.

Tanpa mengabaikan hukum fizik asas tersebut dan halaju bersamaan dengan sesaran dibahagi masa, saya tidak bersetuju dengan teori bumi berputar pada paksinya 24 jam sehari dari arah barat ke timur. Diberikan jejari bumi ialah 6.5 X 10 kuasa 6 meter. Oleh itu ukurlilit bumi di garisan khatulistiwa ialah 2 darab 22/7 darab jejari bumi. Teori bumi berputar pada paksi mayannya sambil mengelilingi matahari dalam orbit lonjong adalah usulan Teori Kepler.

Pertamanya dengan itu sesaat kita akan rasa geseran udara sekuat 472.693 m/s atau 1701696 km/jam dari arah timur. Juga akan menghasilkan momentum keatas setiap 1kg jisim dibumi dengan magnitud 472.693kgm/s. Dalam erti kata lainnya kita rasakan seperti angin pada kelajuan tetap tersebut akan mengibarkan bendera 24 jam sehari. Tetapi ini tidak berlaku.

Keduanya, sesuatu objek sekiranya dilambung tegak keudara sesaat tanpa mencecah halaju minimum melepasi tarikan graviti bumi, atau dikenali sebagai "escape velocity" iaitu lebih kurang 11 km/sesaat dari suatu titik akan berada 472.693 meter ke barat. Ini juga tidak berlaku.

Ketiganya, bukti bergambar juga tiada bagi menunjukkan bumi mengelilingi matahari walaupun angkasawan telah berjaya sampai ke bulan mahupun pelbagai pesawat angkasa boleh pergi lebih jauh dari bulan.

Kesimpulannya ialah saya lebih yakin kepada teori matahari yang mengelilingi bumi 24 jam sehari semalam satu pusingan bukan sebaliknya seperti sekarang kita fahami, iaitu bumi berputar pada paksinya 24 jam sehari semalam sambil mengelilingi matahari lengkap satu putaran pada orbitnya 365 dan 1/4 hari. Bumi adalah pada keadaan tetap atau centre of the universe dimana objek lain seperti matahari, bulan, bintang dan lain lainnyalah yang mengelilinginya.

Perlu ditegaskan juga disini, bahawa saya tidak menyatakan bumi ini dataran bersegi empat. Keduanya saya mohon maaf sekiranya pendapat saya serta bukti fizik matematik memalukan sesiapa.

GERHANA BULAN.
Wujud persamaan konsep gerhana bulan dan gerhana matahari walaupun perbezaan konsep bumi kekal tetap pada paksinya manakala mataharilah yang mengelilingi bumi dan bulan, iaitu Gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang-bayang bumi.

GERHANA MATAHARI.
Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari samada separa atau sepenuhnya. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.
Bulan yang beredar mengelilingi Bumi ialah sebuah satelit semula jadi dan kelima terbesar dalam Sistem Suria berdasarkan saiz relatifnya berbanding primernya. Bulan hanya bersaiz satu per empat daripada saiz dan beredar mengelilingi Bumi setiap 27.3 hari, pada jarak purata 384,400 kilometer di bawah tarikan graviti Bumi.

KENAPA AIR LAUT TIDAK TUMPAH.
Sekarang, persoalan sekiranya bumi ini berbentuk sfera mengapa air laut tidak tumpah atau melayang keluar angkasa. Jawapannya adalah kerana tidak ada daya pada air laut yang dapat mengalahkan daya memusat graviti bumi tersebut.

KENAPA AIR LAUT MASIN.
Diantara soalan yang terkeluar dari tajuk perbincangan "Pergerakan Bumi Dan Tarikan Graviti" ialah kenapa air laut masin. Bagaimanapun soalan ini agak popular diutarakan. Jawapannya ialah Tuhan telah jadikan garam merupakan bahan mineral yang mudah didapati pada batuan dan tanah. Oleh sebab ia mudah larut dalam air maka ia membawanya ke laut.

HUKUM KE EMPAT NEWTON.
Hukum ke empat Newton ialah apa yang dikenali sebagai Hukum Graviti Newton menyatakan "Daya graviti adalah berkadaran terus dengan hasil darab kedua dua jisim dan berkadaran songsang dengan kuasa dua jarak antara jisim tersebut".


HUKUM ASAS.
Sekiranya anda amati semua rumusan sejagat (formula universal) mestimematuhi hukum tuhan ini, iaitu dipanggil Hukum Keseimbangan atau Hukum Keabadian Tenaga dimana menyatakan tenaga tidak boleh dicipta mahupundimusnahkan tetapi boleh berubah bentuk. Jenis-jenis tenaga termasuklah tenagakinetik, keupayaan, haba, graviti, bunyi, cahaya, elastik dan elektromagnetik.

Pada hemat saya hukum asas ini dalam apa bidang perbahasan pun samaada perundangan, fizik, kima dan matematik bertepatan dengan ayat 8 dan 9 dari suroh ar rohman suroh yang ke 55 juz yang ke 27. Yang bermaksud lebih kurang begini, “Supaya kamu jangan curang dalam menimbang dan timbanglah dengan seadil adilnya dan jangan mengurangi timbangan”.

Dengan itu sekali lagi ditegaskan saya menolak fahaman bumi berpusing seperti gasing 24 jam sehari sambil mengelilingi matahari.

RINGKASAN, DARI FALSAFAH KETUHANAN KEPADA RUMUSAN FIZIK DAN MATEMATIK.
Klasik fizik menyatakan, halaju bersamaan masa diambil oleh sesuatu objek untuk bergerak bagi suatu jarak. Oleh itu halaju, V=d/t, dimana d ialah jarak dalam meter dan t, ialah masa dalam saat. Melalui 3 hukum gerakan Newton pula menghasilkan momentum, M=mv, dimana m ialah jisim dalam kilogram dan v, ialah halaju.Manakala melalui hukum ke empat Newton atau hukum graviti Newton pula menghasilkan rumusan(formula) mgh=1/2m(v kuasa dua), dimana m, ialah jisim dalam kilogram, g, daya tindakan graviti, h, tinggi objek dalam ukuran meter, dan v, ialah halaju objek.
HALAJU SUDUT (ANGULAR VELOCITY):

Sekiranya ada pengikut Teori Kepler ingin mengelirukan anda dengan penggunaan Halaju sudut atau angular velocity, tanyakan kepadanya "halaju sudut sesaat apabila ditukarkan kepada jarak sebenar pada permukaan bumi berapakah nilainya?".

P/S: Sekiranya anda tidak berpelajaran Matematik dan Sains Fizik toksah lah mencelah berlagak pandai dalam perbahasan ini, sedangkan pengetahuan anda dalam bidang tersebut hanyalah hujung kuku sahaja.
  1. Earn cash online! Making money with us is fast and easy: all you need is a computer with Internet connection. Join millions of Cashfiesta members worldwide! 
  2. As a member you can earn simply by viewing all the advertisements we display.
    You can advertise your website to help increase your sales and traffic.
    - Effortless income

    - Earn from home

    - Guaranteed ads daily

    - Detailed statistics

    - Upgrade opportunities


    - A dedicated community

Wish to earn extra income?
  1. Generate online revenue really isn't that hard. Join WP Hero Affiliate Programme and you can start earning lucrative commissions today!

    WP Hero Features:
    • Free signup!
    • $20 instant signup bonus!
    • 30 days payout period!
    • Earn up to $100 per referral!
     Sign Up NOW

     Commission Type 1) $10 USD per Rookie Plan signup.
     2) $35 USD per Freedom signup.
     3) $50 USD per Rockstar Plan signup.
     4) $100 USD per VIP Plan signup.
     Signup Bonus $20.00 USD - Just for signing up!
     Payout Requirements $100.00 USD - Minimum balance required for payout.
     Payout Duration Payments are made once per month, for the previous month.
  2. TO READ MORE OR JOIN FOR FREE PLEASE CLICK HERE
VERSI RINGKAS HUDUD AL QUR'AN TANPA BANTUAN GAMBAR DAN GAMBARAJAH. IKHLAS DARIKU UNTUKMU SAHAJA, WALAU DIMANA KAMU BERADA.

"KERAJAAN ISLAM TIDAK AKAN TUMBANG KERANA SEORANG PEREMPUAN"
ARTIKEL DIBAWAH INI KESELURUHANNYA UNTUK ULAMAK YAKNI MEREKA MEREKA YANG BERPELAJARAN, BERPENGETAHUAN DAN BERPENGALAMAN. BUKAN UNTUK GOLONGAN DUNGU!

Oleh  itu berpandukan kepada Ayat 7, Suroh 30 Ar Rum Juz 21: "Hendaklah mereka yang berpendidikan tinggi (berpengetahuan luas) menolong bantu (menjadi tulang belakang) daripada yang bernyawa dan yang lemah dan hendaklah mereka (bertolong bantu) kepada perkara kemudian (lepas) daripada mereka menjadi golongan yang lalai (cuai)."

Ulamak berasal dari perkataan ilmu yang bermaksud Melayunya berpengetahuan atau cendiakawan. Oleh itu kategori ulamak ialah ulamak hadis, ulamak al qur'an, ulamak kesihatan, ulamak ketenteraan, ulamak pertanian, ulamak kejuruteraan, ulamak keselamatan, ulamak kepimpinan (pentadbiran), ulamak astronomi dan lainlainnya. Oleh itu Majlis ulamak sepatutnya terdiri dari Ustaz (Professor), Doktor, Engineer (Jurutera), Arkitek, Akauntan, Pengarah Pertanian, Panglima Angkatan Tentera, Perdana Menteri, Sultan, Ekonomis dan lain lain.

Grouping, Penyampaian Secara Berkumpulan Mengikut Bidang Kemahiran atau dikenali sebagai Usrah dicadangkan dalam menyampaikan kefahaman hudud al qur'an diatas untuk berjihad (berjuang atau dalam inggerisnya "work for/to it") di laman siber.
Sahaya cadangkan kumpulan dibahagikan kepada:
Grup 1: Pewarisan Harta.
Grup 2: Munakahat (Nikah Kahwin dan Cerai Berai).
Grup 3: Zakat (Percukaian).
Grup 4: Riba (Penindasan dalam urusan jualbeli, pinjaman, hutang piutang, sewa, pajak dan gadai).
Grup 5: Isu Keselamatan Sosial.
PENDAHULUAN (MUQODDIMAH):

Definisi agama: Agama ialah pendapat atau falsafah atau disiplin atau fahaman atau juga dikenali sebagai iman atau kepercayaan atau juga dikenali sebagai iktikod atau ijtihad atau juga dikenali sebagai mazhab atau juga dikenali sebagai akidah atau tauhid atau juga sekarang ini digelar Idiologi.
Rasis (Kebangsaan) ialah fahaman perkauman yang berat sebelah atau menindas kaum lain. Feminis ialah fahaman melebihkan perempuan dimana dikategorikan juga sebagai rasis (perkauman).
Komunis pula adalah fahaman kesamarataan tanpa batasan keatas semua bidang.
Kapitalis adalah fahaman dimana golongan bermodal sahaja dibolehkan memerintah.
Feudalisma pula ialah fahaman beraja, iaitu ketua kerajaan adalah dari keturunan pemerintah terdahulu tanpa perlu melalui proses demokrasi. 
Demokrasi pula ialah fahaman semua keputusan adalah ditentukan oleh sokongan kebanyakan yang diterima tanpa batasan.
Republik pula bermaksud kesemua harta simati didalam suatu kawasan menjadi milik umum semula.
Atheis pula bermaksud kepercayaan tiadanya Tuhan. 
Polytheis pula bermaksud kepercayaan kepada banyak tuhan atau juga dikenali sebagai syirik.
Ekstrimis pula ialah fahaman diantaranya yang mengakui dirinya sendiri atau orang lain sebagai Tuhan. Islam itu menganjurkan kesederhanaan  atau inggerisnya liberal, bermaksud jangan keterlaluan iaitu diluar kewarasan akal dalam mengeluarkan pendapat.
Islam itu pula kalimah ‘Arab yang bermaksud selamat atau sejahtera. Menipu untuk selamat hanya dibenarkan dalam keadaan seperti perang sahaja. Bukan didalam semua keadaan.

·                     Kitab Suci Al Qur'an pula adalah diantara buku panduan undang undang dan hukuman bahasa ‘Arab asas kehidupan yang pernah dipraktikkan oleh nabi nabi terdahulu dan kerajaan kerajaan besar terdahulu mencakupi bidang ekonomi, pewarisan harta, jenayah, kemasharakatan, ketuhanan, kesihatan dan lain lain. Dibolehkan merujuk kepada kitab kitab lain dengan Nas Al Qur’an dibawah:
·                     Terjemahan ayat 1 hingga 3 Suroh Al Imran: "Peringatan, Demi Tuhan. Tiada demi selainnya untuk Tuhan kepada yang hidup dan memelihara sesuatu. telah diperturunkan buku panduan kepada mu dengan sebenarnya serta membenarkan untuk sesiapa sahaja anatara keduanya sebelum ini demi memperturunankan Taurat (Old Testament) dan Injil (New Testament).
·                     Jangan lah anda keliru antara Hudud Islam (Hudud Selamat atau Hudud Pindaan) dimana semua orang boleh menggubalnya berbanding Hudud Al Qur'an. Kerana sebahagian orang ‘alim (pandai) menggantikan maksudnya perubahan bagi kalimah Islam.
·                     Nas (bukti) Al Qur'an dibolehkan berdebat tetapi jangan bertindak keterlaluan (iaitu sehingga bertindak zalim atau cara orang jahiliyah atau cara toghut) ialah melalui ayat 33 hingga 35 Suroh 55 Ar Rohman Juz 27. " Bisultani" bermaksud kekuatan keterangan.
·                     Diantara motif Perjanjian Hudaibiyah dimeterai ialah untuk menstabilkan undang undang. Dalam tempoh perjanjian tersebut, semua pihak dilarang berperang. Mereka dibenarkan bertaubat dalam waktu tempoh Perjanjian Damai, sebelum semua perkara di bawa ke mahkamah dengan undang undang yang akan dan baharu digubal nanti.
·                     Memahami Islam dan Al Qur'an bukanlah perkara susah, selepas anda percaya adanya Tuhan sebenar benar Tuhan, seterusnya anda fahami alqur'an yang mana didalamnya terkandung undang undang hidup yang sekarang ini dipromosikan dengan istilah Hudud. Dan oleh kerana kepelbagaian bangsa berada di Malaysia, Hudud Alqur'an dibawah ini sangat sesuai dengan konsep masharakat majmuk di sini.

FATWA PEMBUKAAN. Anak anak yang telah dewasa, matang, berpengetahuan dan amanah dengan ini dibenarkan menegur kesilapan ibu bapa mereka (orang orang tua mereka) melalui  Nas Al Qur'an ayat 135 Suroh Ke 4 Juz  ke 5, An Nisak yang bermaksud "Hai orang orang yang percaya dan tenang (amanu), hendaklah tegakkan keadilan, serta mempersaksikan Ketuhanan itu, meskipun keatas dirimu sendiri atau ibubapa dan saudaramu saudaramu, ertinya juga kepada yang kaya dan yang susah, maka Alloh (Tuhan) itu maha mengetahui keadaan keduanya. Maka jangalah kamu turuti dari belakang perkara yang meruntuhkan keadilan. Dan sekiranya kamu belot dan berpaling, sesungguhnya Alloh (Tuhan) mengetahui apa yang kamu usahakan".

Ayat 30, Surah Al Baqoroh, Ertinya: “Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat, “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah (pemimpin) di muka bumi”, mereka berkata, “Mengapa engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji engkau dan mensucikan engkau?” Tuhan berfirman “Sesungguhnya aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”.

Daripada Sayyidina Ali R.A berkata, Rasululloh S.A.W telah bersabda yang bermaksud "Tidak ada ketaatan sama sekali kepada makhluk dalam kemaksiatan terhadap Alloh S.W.T (Hadis Riwayat Imam Ahmad). Hadis tersebut menerangkan kepada kepada kita supaya tidak taat atau patuh kepada arahan pemimpin, suami atau ibu bapa atas perkara yang tidak dipersetujui Al Qur'an.

Dapatkan tidur yang secukupnya sebelum membaca isi kandungan di bawah, sebab kita bukan Tuhan yang tidak memerlukan tidur.

"'Uzur Syarie" bermaksud alasan baik iaitu tidak menipu dan tujuan baik (mulia).
"Hukum Syarok" lebih kepada bermaksud undang undang pilihan ramai (bersekutu).
"Maridhun" bermaksud sakit. "'Uzur" berasal dari "'Uzrun" bermaksud alasan atau sebab, dimana ianya juga boleh disabitkan dengan bukti.


"Muslim" bermaksud orang orang baharu yang ingin berubah untuk keselamatan dan sanggup membuang fahaman kolot dan jahat. 

"Mukmin" bermaksud orang orang yang setia kepada semua undang undang negara Islam.

·                     KONSEP PERTAMA DALAM PEMERINTAHAN DAN PEMBENTUKAN KERAJAAN IALAH PEMILIKAN. APABILA SESUATU ITU ADALAH MILIK KAMU, TERTAKLUK KEPADA KAMU UNDANG UNDANG. FAHAMI INI DAHULU BARU CAKAP LEBIH BERKENAAN UNDANG UNDANG SEBELUM KAMU BERTELAGAH SESAMA SENDIRI LALU SESAT DAN SEKALI LAGI KESEMPATAN DIAMBIL OLEH PIHAK LAIN.
·                     KONSEP KEDUA IALAH PRINSIP KEBAIKAN. DIMANA KEBIASAANNYA PEMIMPIN AKAN CUBA SEDAYA UPAYA MEMILIH SISTEM TERBAIK PEMERINTAHAN.
·                     KONSEP KETIGA, IALAH FAHAMI KONSEP PERTAMA DAHULU.
·                     KONSEP KEEMPAT, TIDAK HORMAT DENGAN TIGA KONSEP TERDAHULU BERERTI BUKAN ISLAM.
·                     OLEH ITU SUSUNAN SEPATUTNYA ORGANISASI.
1.                  TUHAN. PALING TINGGI.
2.                  TUAN TANAH SELAKU PENGGUBAL UNDANG UNDANG.
3.                  PENGAMAL UNDANG UNDANG, IAITU BADAN KEHAKIMAN.
4.                  PENGUATKUASA UNDANG UNDANG, SEPERTI TENTERA, POLIS, JABATAN HASIL, JABATAN PENGANGKUTAN JALAN, JABATAN KASTAM DAN IMIGRASI DAN LAIN LAIN.
5.                  PENDUDUK.
Pemilikan harta yang diiktiraf oleh Islam ialah melalui beberapa cara dibawah:
1.                  Pewarisan dengan sistem kalalah atau faraid (fawahid).
2.                  Jualbeli.
3.                  Hadiah.
4.                  Pajak (Sewa) bermaksud beri kuasa kepada orang lain menguruskan tanah yang sudah berisi ataupun tidak. Tuan Tanah tidak dibenarkan mengutip hasil selain yang telah dipersetujui.
5.                  Gadai atau Cagar bermaksud pegangan harta kepada orang lain sebagai jaminan keatas pinjaman. Harta tersebut dikuasai oleh pemberi pinjaman sehingga nilai pinjaman dilunaskan. Sekiranya gagal melunasakan pinjaman atau hutang, harta (tanah) boleh dimiliki oleh pemberi hutang atau pemberi pinjaman. Tetapi Tuan Tanah boleh mengambil hasil dari tanah yang digadaikan itu.
Peperangan dengan tujuan merampas harta milik orang lain ialah adalah haram disisi Islam.
"Dan yang menipudaya, kerana kamu (orang yang percaya, jujur, telus mengamalkan ajaran alqur'an), sesungguhnya mereka itu adalah orang-orang kafir (ingkar) demi yang tetap mendiami tempat itu, mereka menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu (memerangimu), atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya terhadap kamu dan menjalankan tipudaya terhadap Alloh,  Dan demi Allah sebaik-baik (harta sebagai balasan) kepada yang menggagalkan tipu daya (tipu daya orang orang kafir untuk memulakan berperang)”.
Ada orang selalu berhujah untuk memiliki harta (wilayah atau kawasan) orang lain tanpa lunas lunas syarok (syarat) alqur'an selalu berkata sebegini "bumi ini hak alloh, semua orang boleh mewarisinya".
Pertamanya, kita perbetulkan dahulu maksud sebenar "haq" yang diambil dari perkataan arab alqur'an yang sepatutnya memberi makna kebenaran atau kekuasaan. Oleh itu penerangannya ialah kejadian langit dan bumi dan antara keduanya bukti kekuasaan tuhan menciptakannya dengan peraturan dan bukti benarnya wujudnya Tuhan. Dimana manusia tidak mampu menciptakannya dan mengaturnya sedemikian rupa.
Keduanya, katakan kepada mereka yang berkata begitu dengan tujuan untuk menguasai harta milik orang lain dengan cara bathil (salah) itu, "berikanlah harta yang kamu kuasai sekarang kepada kami secara percuma, samaada tanah, upah kerja, anak dan isteri, bukankah itu juga hak alloh".
Ketiganya, tanyakan kepada mereka yang berkata begitu dengan tujuan untuk harta milik orang lain dengan cara yang haram itu, "sekiranya semua tanah ini mutlaknya milik Alloh, mana surat dari Tuhan bersetuju dengan permohonan kamu itu?".

PERKARA 1: FARAID ATAU FAWAHID ATAU KALALAH ATAU PEWARISAN HARTA PUSAKA DAN HARTA SENDIRI.
·                     “Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah manusia mengerjakan yang baik dan cegahlah mereka dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu sebahagian daripada cita cita  jadi raja ia.” (Luqman 17).

Terjemahan kedua Ayat 17 Suroh Lukman: "Wahai anakku, tunaikanlah permintaan deminya galakkan manusia berbuat kebaikan dan cegahlah mereka dari pebuatan jahat dan mudahan dapat menahan diri terhadap (untuk) perkara yang bakal menimpa kamu (kemudian hari). sesungguhnya (apa apa yang kamu miliki) adalah sebahagian dari yang yang dicitakan oleh pemerintahan".
·                     Undang Undang Tanah (Darurat) terbahagi kepada dua (2) sebenarnya iaitu berbentuk persendirian dan negara (umum). Walaubagaimanapun perkara seterusnya dibawah ini perlu di fahami terlebih dahulu. Darurat adalah kalimah Arab/Urdu yang juga boleh membawa maksud negara, kawasan atau rumah.
·                     Oleh itu undang-undang senjata api juga terbahagi kepada 2 jenis iaitu dikawasan umum dan kawasan persendirian. Kedua-duanya adalah bertujuan mengawal keselamatan. Secara dasarnya semua dilarang bersenjata dikawasan umum tanpa kebenaran pihak berkuasa, bermula dari tuan tanah, hakim hinggalah kepada  penguatkuasa undang undang tidak seperti dikawasan persendirian.
·                     Realiti dimana mana negara di seluruh dunia ini dahulu mahupun sekarang boleh dikategorikan kepada 2 iaitu pribumi iaitu tuan tanah dan pendatang (muhajirin).
·                     Semua sedia maklum sebagaimana sekarang menceroboh (merogol) harta milik orang lain juga adalah dilarang.
·                     Hukum pewarisan harta atau fawahid diambil perkataan fawahidatan dari ayat 3 suroh annisa. Baca ayat 1 hingga 5, ianya berkenaan pewarisan harta. Saya malas nak tunjuk pandai alqur'an sangat sebenarnya, sebab kamu lawan juga. Kalau hanya dibaca ayat 3 sahaja memang kepala otak kamu ingat nak berbini lebih je.
·                     Pembahagian harta sama banyak sekiranya mampu menurut undang undang fawahid/ faraid sebenar, kepada waris simati tanpa wasiat (pesanan) berdasarkan nas alqur'an ayat 11 hingga 13 Suroh An Nisa, berpaksikan kepada perkataan perkataan "mithlu haddhil unthayayni" yang juga membawa maksud "samarata bahagian keduanya (lelaki mahupun perempuan)".
·                     Manakala kalalah, merujuk kepada ayat 176 Suroh An Nisa pula ialah perihal simati tanpa meninggalkan wasiat (pesanan) tidak mempunyai anak kandung, lalu hartanya diagihkan kepada waris keluarga simati yang terdekat samaada lelaki mahupun perempuan sama banyak. Sebagai contoh lebih terperinci Encik Osman ialah ayah kepada Encik Umar dan Puan Aishah, mempunyai tanah seluas 1000 ekar. Lalu dibahagikan kepada mereka berdua sama 500 ekar seorang. Encik Osman wafat, Kemudian Encik Umar wafat tanpa ada anak. Lalu tanah seluas 500 ekar itu lebih layak kepada Puan Aishah, menjadikan jumlah keseluruhan 1000 ekar semula. Gambarajah dan misalan terakhir dibawah mungkin membantu.
Misalan Raja Tun Husin ibni Sultan Abdul Jalil IV, mangkat tiada anak, meninggalkan harta boleh alih selain isterinya isterinya dan harta kekal (tanah sawah sebagai contoh), berjumlah RM22 bilion setengah. Oleh itu semua nama nama didalam gambarajah diatas layak mempusakainya. Pemusakaan cara ini tidak termasuk harta yang telah dihadiahkan kepada isteri isteri Raja Tun Husin.
·                     Satu benda bahagi kepada 2 orang, dapat 1/2 seorang, bahagi tiga belas orang dapat 1/13 seorang, ada 50 orang dapat 1/50 seorang. Kalau tak faham matematik mudah ini bagaimana nak ajar alqur'an bab pewarisan harta dengan adil dan saksama?
·                     Ada pendapat harta pusaka tidak boleh diwariskan kepada cucu sekiranya ayah masih hidup. Pertama, Al qur'an tiada menyatakan sebegitu. Kedua, apakah orang keuzuran (lemah) dibenarkan menguruskan harta pusaka. Ketiga, apakah orang lain bukan cucu kandung dibolehkan mewarisinya? Kenapa sebegitu? Sila rujuk keseluruhan suroh Al Baqoroh (lembu) dan An Nisa (perempuan) untuk pewarisan harta pusaka. Ingat perkataan kalalah didalam albaqoroh dan an nisa. Apakah maksud kalalah? Kalalah bermaksud simati meninggalkan harta tetapi tidak mempunyai anak kandung.
·                     Saya buka dokumen sokongan iaitu Hadis Sahih Muslim, 1587 Jilid Ke 3, berbunyi arabnya "'Anibni Abbasin kola: Kola Rasulullohi sallallohu 'alaihiwasallama, aqsimulmala baina ahlil faroidhi 'ala kitabillahi fama tarokatil faroidhu falil aula rojulin zakarin". Terjemahannya bermaksud: Dari Ibnu Abbas R.A., katanya Rasululloh S.A.W bersabda: “Bagikan harta warisan kepada ahli waris sesuai dengan ketetapan buku demi Tuhan dan harta harta waris itu maka untuk yang terdahulu (lelaki) mengingatkan akan dia (yang kemudian)”.
·                     Manakala Hadis Sahih Muslim ini, kebanyakannya dari kita langgar kenapa? Hadis berbunyi Arabnya "An Usamatabni zaidin annannabiyya sallallohu 'alaihiwasallam kola: LA yarithumuslimul kafiro wala yarithul kafirul muslima". Bermaksud "Dari Usamah bin Zaid R.A, katanya Nabi S.A.W bersabda "Orang orang Muslim tidak boleh mewarisi orang kafir dan orang kafir tidak boleh mewarisi orang muslim". Hadis 1585 jilid 3.
·                     Hadis Sahih Muslim Tambahan. "'An Jabirin kola: Kola rosulullohi sollallohu 'alaihiwasallama, amsiku 'alaikum amwalakum, wala tufsidu ha, fainnahu man 'amara 'umro fahiyalillazi 'amroha hayya wamayyitan wali 'a kibihi". Bermaksud " Dari Jabir R.A., katanya, Rasululloh S.A.W bersabda "Peliharalah harta kamu sebaik baiknya dan jangan dirusak, kerana setiap orang yang diberi sesuatu pemberian, maka harta itu menjadi miliknya yang diberi selama hidupnya, dan apabila dia meninggal menjadi milik turunannya." Hadis 1603 Sahih Muslim, terjemahan Ma'amur Daud, ditashihkan oleh Syeikh Haji Abdul Syukor Ar Rahimi.
·                     Hanya tuhan tidak memerlukan harta dunia. Oleh itu berhati hati dengan penyeleweng agama apabila mereka menegaskan fahaman "apa guna kejar harta dunia harta akhirat (selepas mati) lagi penting". Buktinya fahaman itu sesat ialah kamu perlukan air,udara,makanan dari hasil bumi, perempuan sebagai isteri, binatang sebagai tunggangan dan cahaya matahari untuk melihat. Kalau kenyataannya sebegini bolehlah saya bersetuju "Apa guna kejar harta dunia berlebih lebihan, nah ambil semua harta saya untuk kamu".
·                     Harap harap Melayu baru boleh bezakan antara anak tiri, anak kandung, anak saudara dan anak angkat.
·                     Perolehan harta kepada anak kandung atau anak saudara kandung diperturunkan secara begitu sahaja tanpa perlu wasiat iaitu samaada surat perintah dan ucapan bersaksi apabila matinya ibu atau ayah mereka. Tidak bermaksud anak wajib tunggu ayah dan ibunya mati untuk pembahagian tanah terutamanya.
·                     Isteri isteri dan bukan isteri juga boleh menuntut harta suaminya semasa masih hidup.
·                     Dengan itu akan ada dua jenis geran tanah. Geran pertama ialah geran Hak Milik dan Geran kedua ialah geran Perusahaan. Dimana pemilik geran perusahaan tiada kuasa menjualkan dan menyewakan tanpa kebenaran waris pada atau didalam geran pertama. Geran kedua juga boleh diwariskan kepada keturunannya dan atau saudaranya.
·                     Perangai Lurus Bendul: Kononnya kita perlu wasiatkan harta seperti tanah, rumah, kenderaan dan lain lain hanya 2 hari sebelum kita mati, bersandarkan kepada  beberapa hadis sahih kata mereka menyarankan agar berbuat demikian. Masaalahnya kita tahu ke bila kita akan mati? Nabi sindir pun tak faham. Oleh itu dengan ini sekiranya kamu memajak atau menyewa tanah milik orang lain, sekarang kamu boleh wasiatkan tanah tersebut untuk disambung urusan pajakan atau sewa tersebut, bukan untuk dijual kepada isteri atau anak kamu dengan disaksikan oleh sekurang kurangnya 2 orang waris utama yang adil. Bukan waris tidak boleh menjadi saksi kerana tidak adil kepada waris. Peraturan terakhir diatas tadi adalah sesuai untuk semua bangsa yang bermastautin di Daerah Takluk Kerajaan Islam Sultan Mahmud Muzaffar Shah selama mana ia aman. Menyiapkan surat wasiat awal Itu tandanya seseorang itu bersedia untuk mati. Tak lah selepas mati besok menyusahkan orang lain.
·                     Ayat 249, Suroh Al Baqoroh. “Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit (minoriti/waris) dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.”
·                     Islam itu bersaudara, bermaksud kami waris bayar cukai kamu bukan waris pun bayarlah cukai. kami bantu kamu kamu bantu kami. Kami waris bayar hutang kamu pun bukan waris tolong bayarkan sekali. Kami tak suka itu ini begitu begini, kamu bukan waris pun patuh itu ini sebegitu sebegini.
·                     Hukum Qisos (Perundangan Hidup dan Mati), pemahamannya melalui ayat 180 Suroh ke 2, Juz 2 Al Baqoroh yang bermaksud ringkas diantaranya ialah "Tulislah (catit) olehmu apabila menghadirkan diri ke majlis seseorang dari kamu mati iaitu apa yang nampak (diketahui) dengan sungguh sungguh kebaikannya dan sampaikanlah (berpesan dan wasiatkanlah) bagi untuk kepada kedua orang tuanya (orang orang yang lebih awal (lebih berusia)) dan saudara maranya demi kebaikan bahagian (kebenaran) keatas orang orang yang bertakwa".
·                     Dari ayat 180 Suroh Al Baqoroh tersebut,diantara perkara wajib (hukum qisos) yang sepatutnya dilakukan oleh orang hidup ialah menuliskan semua butiran simati sedapat mungkin dengan jujur dan teliti (muttakin) dan menyampaikan kepada waris (kerabat) termasuklah keturunannya selain mengkebumikan jenazah dan bacaan Suroh Yassin! Oleh itu menulis nama simati pada batu nisan di kubur bukan lah suatu perkara yang keji.
·                     Ayat 286 Suroh Al Baqoroh. "Syaiton itu menjanjikan kepadamu kemelaratan dan menyuruh kamu berbuat yang keji, dan Alloh menjanjikan suatu mendung (suatu yang selesa) daripadanya dan faedah (baik). Demi Alloh dan deminya yang luas pengetahuannya". 
·                     Oleh pewarisan harta adalah juga menurut spesifikasi berikut melalui sebuah Hadis Sahih Muslim berbunyi Arabnya "An Usamatabni zaidin annannabiyya sallallohu 'alaihiwasallam kola: La yarithumuslimul kafiro wala yarithul kafirul muslima". Bermaksud "Dari Usamah bin Zaid R.A, katanya Nabi S.A.W bersabda "Janganlah yang Muslim menafikan dengan itu tiadalah yang menafikan muslim". Hadis 1585 jilid 3.
·                     Hadis Sahih Muslim Tambahan. "'An Jabirin kola: Kola rosulullohi sollallohu 'alaihiwasallama, amsiku 'alaikum amwalakum, wala tufsidu ha, fainnahu man 'amara 'umro fahiyalillazi 'amroha hayya wamayyitan wali 'a kibihi". Bermaksud " Dari Jabir R.A., katanya, Rasululloh S.A.W bersabda "Peliharalah harta kamu sebaik baiknya dan jangan dirusak, kerana setiap orang yang diberi sesuatu pemberian, maka harta itu menjadi miliknya yang diberi selama hidupnya, dan apabila dia meninggal menjadi milik turunannya." Hadis 1603 Sahih Muslim, terjemahan Ma'amur Daud, ditashihkan oleh Syeikh Haji Abdul Syukor ArRahimy.
  • Ada pendapat harta pusaka tidak boleh diwariskan kepada cucu sekiranya ayah masih hidup. Pertama, Al qur'an tiada menyatakan sebegitu. Kedua, apakah orang keuzuran (lemah) dibenarkan menguruskan harta pusaka. Ketiga, apakah orang lain bukan cucu kandung dibolehkan mewarisinya? Kenapa sebegitu? Sila rujuk keseluruhan suroh Al Baqoroh (lembu) dan An Nisa (perempuan) untuk pewarisan harta pusaka. Ingat perkataan kalalah didalam albaqoroh dan an nisa. Apakah maksud kalalah? Kalalah bermaksud simati meninggalkan harta tetapi tidak mempunyai anak kandung.
  • Perangai Lurus Bendul: Kononnya kita perlu wasiatkan harta seperti tanah, rumah, kenderaan dan lain lain hanya 2 hari sebelum kita mati menurut beberapa hadis sahih menyarankan agar berbuat demikian. Masaalahnya kita tahu ke bila kita akan mati? Nabi sindir pun tak faham. Oleh itu dengan ini sekiranya kamu pihak yang terlibat dengan sistem gadaian, memajak atau menyewa tanah milik orang lain, sekarang kamu boleh wasiatkan tanah tersebut untuk disambung urusan gadaian, pajakan atau sewa tersebut, bukan untuk dijual kepada isteri atau anak kamu dengan disaksikan oleh sekurang kurangnya 2 orang waris utama yang adil. Bukan waris tidak boleh menjadi saksi kerana tidak adil kepada waris. Peraturan terakhir diatas tadi adalah sesuai untuk semua bangsa yang bermastautin di Daerah Takluk Kerajaan Islam Sultan Mahmud Muzaffar Shah selama mana ia aman. Menyiapkan surat wasiat awal Itu tandanya seseorang itu bersedia untuk mati. Tak lah selepas mati besok menyusahkan orang lain. 
·                     Saya buka dokumen sokongan iaitu Hadis Sahih Muslim, Jilid Ke 3, berbunyi arabnya "'Anibni Abbasin kola: Kola Rasulullohi sallallohu 'alaihiwasallama, aqsimulmala baina ahlil faroidhi 'ala kitabillahi fama tarokatil faroidhu falil aula rojulin zakarin".
·                     Fatwa berkaitan: Adalah haram campurtangan urusan negara lain sekiranya tidak diminta oleh waris (native) dari negara tersebut hatta sekalipun negara tersebut dipimpin oleh bangsa yang tiada sefahaman dengan kita. Apatah lagi campurtangan dalam urusan negara lain yang kita sendiri tidak ketahui kedudukan sebenar punca perbalahan. Tetapi dalam perkara Hudud Al Qur’an ini saya Roshadi Rosli K/P:710727065347, salah seorang waris (native) Tanah Melayu berbesar hati menjemput kesemua pemimpin dunia dan berkaitan dengannya untuk menilaikannya.

PERKARA 3: RIBA ATAU PENINDASAN DALAM URUSAN JUALBELI, SEWA, PINJAMAN DAN PAJAKGADAI. (FORMAT 2020).

·                     Dalil pengharaman Riba ialah ayat 275 dan 278 suroh Al Baqoroh, ayat 85 suroh Al Akrof.
·                     ASAS PEMAHAMAN TENTANG RIBA: Sekiranya 2 gram emas ditukar dengan 1 gram emas sama nilai tentu kamu tidak mahu bukan. Dan Hadis sahih juga mengharamkannya. Sekiranya 1 gram emas setara 10 gram perak sebagai contoh apabila ditukar hanya peroleh 8 gram perak tentu kamu tidak mahu juga bukan. Ini pun haram. Apabila 1 gram emas telah disetarafkan dengan 1/2 tan buah sawit. Setelah dijual hanya peroleh 1/2 gram emas inipun riba juga kan? Apabila 1 gram emas disetarafkan dengan rm200, apabila jual 1/2 tan sawit dapat rm100 ini pun sepatutnya kepada orang yang tidak bebal mengaku ianya adalah riba juga. Mudah mudahan dibuka lah pintu hati mereka untuk bertaubat dan terlepas dari sihir.
·                     Okeylah, Riba jenis seterusnya ialah apabila kamu faham wajib zakat 20% dari hasil, pengambilan melebihi itu juga dikira riba. Oleh itu pengambilan untung niaga atau upah kerja juga tidak sepatutnya melebihi 20% juga. Hujah yang kedua apabila kehilangan 20% maka ganti balik 20%, maka seimbang kembali bukan? Kamu tahu tak saya rujuk ayat mana? Sebagai contoh telah ditetapkan harga asas rm1 sekilogram susu. Hasil memerah susu kamu untuk sehari ialah 100 kilogram, setelah tolak zakat berbaki 80 kilogram. Tambahan 20% kepada rm80 tersebut ialah ialah rm16, oleh itu harga jualan keseluruhan ialah rm96. 20% itu dikira upah kerja atau untung berniaga. Jadi apa alasan kamu nak ambil untung melebihi 20%? Sekiranya kamu tidak bersetuju dengan prinsip ini, berertinya kamu bercakap tidak serupa bikin, hendak barang murah tetapi bila jual nak harga mahal. Apabila orang pertama hanya boleh ambil keuntungan 20%, kenapa pula orang ketiga nak ambil untung sampai 50%?
·                     Menurut kajian kami, pinjaman boleh dibahagikan kepada 2 jenis cara bayaran, jenis pertama bayar sebanyak mana kita pinjam dan jenis kedua bayar dengan tambahan 20% maksima dari nilai pinjaman tanpa mengira tempoh bayaran balik. Walau bagaimanapun tempoh bayaran balik adalah kuasa pemberi pinjaman. Selain dari itu dikira riba.
·                     Apabila keluar kenyataan seperti terakhir diatas, sebahagian kita akan tersepit dengan masaalah musyarakoh (persyarikatan), dimana kongsikerjasama.
·                     Apabila penoreh getah dipotong hasilnya 50% kamu suka, sebab kamu dapat bahagiannya, tetapi apabila minta dari kamu 50% hasil pendapatan kamu kamu bantah, kerana kamu hilang duit bukan? Kenapa begitu? Siapa yang tidak waras? Dimana keadilan?
·                     Cuba bayangkan, sekarang 2.5 ekar atau 1 hektar penuh tanaman sawit atau getah, hasilnya tak cukup untuk tampung kos sara hidup, satu keluarga kecil. Dimana silapnya? Menurut kajian pendapatan purata sebulan tanaman sawit sehektar bagi tahun 2014 dan 2015 ialah RM600. Manakala harga runcit tempatan seekor ayam Gred terbaik sekitar 2 kilogram puratanya RM20 seekor. Hasil tanaman padi pula menghasilkan 4 tan bagi seekar atau 10 tan sehektar sekali tanamtuaisetahun atau 20 tan sehektar duakalitanamtuai setahun bersamaan lebih kurang RM20 ribu setahun atau puratanya RM1667 sebulan harga tolakborong. (kamu paham paham sendiri lah maksud saya tu kan kan kan).
·                     Diambil pendapatan pesawah padi setahun RM20 ribu sebagai ukuran piawai, melalui penyeragaman harga/hasil getah, sawit, padi dan kayu balak 1 hektar menjadikan ianya juga sebanyak RM20 ribu setahun. 
·                     Sebatang kayu balak boleh ditentukan harganya sebagaimana berikut. 1 hektar tanah dengan tanaman sepenuhnya pokok kayu balak memuatkan 650 batang pokok. Untuk sepuluh tahun nilai jualan balak bagi satu hektar ialah RM200 ribu. Oleh itu sebatang pokok kayu balak berusia 10 tahun seharga RM320. Manakala cukai wajib bayar sekali untuk sepuluh tahun bagi hasil tanaman pokok kayu balak ialah RM40 ribu. 
·                     Ayat 130 suroh Al Imron pula membawa maksud boleh ambil untung tetapi jangan berlebihan dan jangan mengkhianati peniaga lain dengan sengaja menurunkan harga barangan.
·                     Dalil jangan jadi bodoh dengan berniaga tiada perlu ambil untung diantaranya ialah ayat 195 suroh al baqoroh yang bermaksud "Belanjakanlah (hartamu) pada jalan Alloh dan janganlah kamu jatuhkan dirimu kedalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Alloh Mengasihi orang orang yang berbuat baik".
·                     Dalil boleh berhutang pertama ialah melalui ayat 280 Suroh Al Baqoroh.
·                     Dalil boleh berhutang (pinjam) kedua dan wajib bayar hutang ialah melalui ayat 282 Suroh Al Baqoroh. "Wahai orang orang yang berilmu, apabila kamu berpiutang dengan suatu piutang, hingga masa yang ditetapkan, hendaklah kamu tulis, dan hendaklah seorang penulis diantaramu menuliskannya dengan keadilan. Janganlah enggan penulis itu menuliskannya, sebagaimana Alloh telah mengajarkan kepadanya, sebab itu hendaklah ia menuliskan, dan hendaklah membacakan orang yang berhutang dan hendaklah ia takut kepada Alloh, Tuhannya, dan janganlah dikurang milik seseorang sedikitpun.............."
  • Oleh itu definisi riba ialah mengambil bahagian orang lain tidak menurut cara yang disepakati ia boleh dibenarkan oleh al qur'an atau dalam bahasa malaysia standad ialah mengambil sebahagian hasil usaha orang lain tidak mengikut spesifikasi.
  • Dalil boleh berhutang (pinjam) kedua dan wajib bayar hutang ialah melalui ayat 282 Suroh Al Baqoroh. "Wahai orang orang yang berilmu, apabila kamu berpiutang dengan suatu piutang, hingga masa yang ditetapkan, hendaklah kamu tulis, dan hendaklah seorang penulis diantaramu menuliskannya dengan keadilan. Janganlah enggan penulis itu menuliskannya, sebagaimana Alloh telah mengajarkan kepadanya, sebab itu hendaklah ia menuliskan, dan hendaklah membacakan orang yang berhutang dan hendaklah ia takut kepada Alloh, Tuhannya, dan janganlah dikurang milik seseorang sedikitpun.............."
  •  Manakala bahagian selepas ini pula ialah menerangkan pengambilan untung berlebihan melebihi 20% dan mencecah 50% iaitu separuh keuntungan atau potongan harga separuh kesannya kepada sektor pembayar hutang terlibat dan selaku pengguna, untuk pinjaman contoh diatas sebanyak RM5 Bilion dan nilai RM350 juta bayaran balik setahun dengan tempoh bayaran balik 15 tahun. Setahun atau satu transaksi apabila pengambilan keuntungan 50% dibenarkan oleh ulamak ngokngek boleh menjana RM2.5 Bilion, dengan keuntungan kasar berjumlah RM2.150 Bilion. Oleh itu modal terkumpul baharu ialah RM7.150 bilion. Dengan asas keuntungan 50% (separuh) keuntungan tahun berikutnya boleh dibuat akibat kebenaran oleh ulamak biol tersebut ialah RM3.575 bilion. Maka keuntungan kasar setelah tolak RM350 juta pembayaran balik setahun ialah RM3.225 bilion. Manakala modal terkumpul baharu tahun berikutnya ialah RM10.375 bilion.  Kamu selesaikan kira kiranya berapa modal terkumpul selepas 15 tahun, Sultan Husin mengambil masa hampir 100 tahun untuk mengumpul tunai anggaran RM5 bilion."
·                     Mengambil hasil orang lain yang dibenarkan menurut spesifikasi asas ialah seperti dengan cara jualbeli dan tukar barang (sistem barter).
Ayat 2 dan 3 Suroh At Taloq dikenali sebagai Ayat Seribu Dinar boleh digunakan sebagai nas atau dalil semua perkara ada batasannya (qodor) begitulah juga untung berniaga.
·                     Teknik contoh menentukan gred getah bersih untuk elak riba. Katalah gred 1 ialah gred yang terbaik dan harga telah ditetapkan rm50 sekilogram. Katalah dengan sebuah bekas takar, penuh takar tersebut gred terbaik ialah 500 kilogram. Oleh itu harganya rm25 ribu. Tetapi katalah setelah diisi dengan getah basah, takar yang sama menghasilkan seberat 1000 kilogram. Oleh itu gred getah tersebut jatuh 500 dibahagi dengan 1000 darab rm25 ribu. Bersamaan rm12.5 ribu sahaja.
·                     Contoh penyeragaman harga sawit dan getah berbanding ekar untuk elak Riba. Satu ekar tanaman sawit menghasilkan purata 3 tan buah setahun. Sekiranya harga munasabah satu tan sawit bersamaan 1000 kilogram ialah rm500, bererti setahun hanya beroleh rm1500. Apabila diseragamkan dengan seekar hasil tanaman getah, itulah juga hasil pendapatan getah untuk setahun dikira sebagai harga tetap getah sekilogram.
·                     Ada kata "Berniaga tak perlu sebarang format (skim) keuntungan janji sama sama suka.". Kalau sebegitu pertamanya tak perlulah bising apabila harga barangan turun atau naik. Bahasan keduanya ialah kenapa apabila berniaga takut rugi?

CONTOH 1 KIRAAN HARGA BARANGAN IMPOT SEPERTI KERETA MENGGUNAKAN FORMAT 20% KEUNTUNGAN MAKSIMA:

·                     HARGA NEGARA ASAL RM40 RIBU.
·                     UPAH PENGHANTARAN 20% RM8,000. HARGA BAHARU IALAH RM48,000.
·                     CUKAI KASTAM (CUKAI KENDERAAN / CUKAI STOR/CUKAI PELABUHAN/UPAH KERJA) 10% BERSAMAAN RMR4,800 APABILA PERLU. 20 % PUN BOLEH DIGUNAKAN APABILA PERLU.
·                     HARGA PENGIMPOT KEPADA PEMBELI TANPA KEUNTUNGAN IALAH RM52,800.
·                     OLEH ITU DENGAN KEUNTUNGAN 20% HARGA KEPADA PENGGUNA/PEMBELI/PEMILIK BERSAMAAN RM58,080 TUNAI MAHUPUN HUTANG.
·                     KEPADA PENGIMPOT SENDIRI DAN TERUS AMBIL DIPELABUHAN CONTOHNYA, SILA BAWA SURAT PENGESAHAN LEPAS CUKAI 12 PERKARA SEPERTI DIJELASKAN AWAL DIATAS UNTUK ELAKKAN CUKAI KASTAM/CUKAI PELABUHAN.
·                     Jangan samakan impot sendiri dengan impot melalui syarikat pengimpot.

CONTOH 2 KIRAAN HARGA BARANGAN BERASASKAN FORMAT 20%:
·                     PEKEBUNPERAIHPEMBORONGPENGILANGPENGEDARPERUNCITPENGGUNA.
KATALAH HASIL KEBUN  SEPERTI SEMESTINYA GETAH TERSEBUT BERHARGA RM1000 DIBELI OLEH PERAIH. PEMBORONG MEMBELINYA DENGAN HARGA  RM1200  DARIPADA PERAIH. PENGILANG AKAN MEMBELINYA DENGAN HARGA RM1440 DARIPADA PEMBORONG. SETELAH DIPROSES MENJADI BOLA PENGEDAR MEMBELINYA PADA HARGA RM1728. PERUNCIT MEMBELINYA PADA HARGA RM2073.60. PENGGUNA AKAN MEMBELINYA PADA HARGA RM2488.32.
CONTOH KIRAAN DIATAS HANYA UNTUK GETAH DAN PADA KEADAAN TERTENTU SAHAJA JENIS BARANG SIAP YANG DIHASILKAN, SAMAADA 100% GETAH ATAU SELAINNYA. CARA KIRA UNTUK SEPERTI HASIL SAWIT AGAK BERBEZA SEDIKIT.
·                     Saya harap pembaca tidak diputar belitkan dengan cara kira diatas atas alasan lemah matematik. Dan jangan senang senang menjatuhkan orang lain sesat, kafir, kufur, murtad, jahiliyyah, yahudi dan sebagainya atas kelemahan diri pembaca sendiri.
·                     Saya tidak nafikan format lain cara kiraan harga barangan dan cukai berasaskan 20% tetapi penyeragaman adalah penting.
·                     Peringatan kepada semua zakat itu halal (dibenarkan) riba itu haram (dilarang).
·                     Berikut pula contoh GST (cukai pendapatan, cukai jualan, cukai hasil tani) menggunakan contoh 2. Jangan tertipu.
Dari Pekebun 20% daripadanya ialah RM200.00
Dari Peraih 20% daripadanya ialah RM40.00
Dari Pemborong 20% daripadanya ialah RM44.00
Dari Pengilang 20% daripadanya ialah RM57.60
Dari Pengedar 20% daripadanya ialah RM69.12
Dari Peruncit  20% daripadanya ialah RM82.944
Dari Pengguna 0% daripadanya ialah RM0.00

·                     Jumlah keseluruhan GST tersebut ialah RM493.664. Pengusaha tanah seperti pekebun,pemborong,pengilang,pengedar,peruncit yang telah menjelaskan cukai sebagaimana contoh kiraan GST diatas dikecualikan cukai tanah. Dalam perlaksanaan cara ini, cukai tanah dikira seperti sewa tanah. Oleh itu sewa tanah juga di kecualikan.
·                     Kepada semua pekerja dari semua sektor cukai pendapatan mereka juga 20% sepatutnya. Oleh itu bermaksud juga tiada cukai rumah, cukai pintu atau cukai tanah setara rumah.
·                     Peringatan. Kutip cukai setahun sekali hanya kepada perkara tertentu sahaja. Tiada boleh ia di laksanakan atas semua perkara.
·                     Pekebun, Peraih, Pemborong, Pengilang, Pengedar, Peruncit dikira Majikan.
Perbelanjaan bersamaan RM22.828333 bilion sebulan. Berbanding pendapatan hasil eksport sawit dan hasil getah sekitar RM7.58 bilion sebulan.

CONTOH 3 KIRAAN
·                     Katalah peniaga tidak bersetuju dengan untung maksima 20% dari modal dengan apa pun alasan yang diberikan. Oleh itu katalah modal rm1000 dijual pada harga rm1800, oleh itu cukai wajib kepada peniaga ialah 20% dari keuntungan rm800 ialah rm160 sebagai GST.

CONTOH 4, KIRAAN HARGA PATUT SEBIJI KELAPA SANTAN (TUA) MELALUI HARGA RUNCIT SANTAN KELAPA.

·                     Katalah harga santan kelapa satu kilogram gred 1 ialah RM8. Dan ianya memerlukan 2 biji kelapa yang belum dibelah seberat 3 kilogram untuk menghasilkan santan gred 1 tersebut sebanyak 1 kilogram santan segar.
·                     Harga pengedar atau pemborong kelapa kepada peruncit dengan keuntungan 20% 2 biji kelapa ialah RM6.667.
·                     Harga pekebun kelapa kepada pengedar atau pemborong dengan keuntungan 20% 2 biji kelapa ialah RM5.556
·                     Oleh itu harga sebiji kelapa ialah RM2.778 atau RM1.852 sekilogram setelah dikupas kulitnya.
·                     Peringatan, walaupun saya seorang pekebun kelapa tetapi menjualkannya di pasar tani sebagaimana pengedar kelapa lain saya mesti jual pada harga RM3.3335 sebiji kelapa yang telah dikupas atau RM2.2222 sekilogram untuk mengelakkan perasaan tidak puas hati pesaing lain.

CONTOH 5, KIRAAN UPAH KERJA DI KEBUN TANAMAN ORANG LAIN SEPERTI MEMETIK, MENGUPAS DAN MENGERINGKAN BUAH KOKO BUKAN PAJAK KEBUN DAN BUKAN SEWA TANAH.

·                     Katalah hasil kutipan koko pada satu satu musim menuai bernilai RM20 Ribu. Oleh itu cukai hasil tanah dan tanah wajib 20% daripada Tuan kebun ialah RM4 Ribu. Upah pekerja juga 20% bersamaan RM4 ribu. Berbaki kepada Tuan Kebun RM12 Ribu.
·                     Sekiranya di pajak, Tuan Kebun hanya beroleh 20% dari hasil bersih cukai bersamaan RM3200, manakala pemajak beroleh 80% hasil bersih cukai bersamaan RM12800 dengan kos penyelenggaraan kebun dan menuai ditanggung pemajak.

CONTOH 6, GADAIAN.
·                     Nas Al Qur'an pajak dan gadai melalui ayat 283 Suroh Al Baqoroh.
·                     Katalah Puan Mei Yiew Ha meminjam wang RM3.5 juta untuk memulakan perniagaan alat muzik di bandar baru dari Bank Islam Melayu Lama Berhad. Pihak bank boleh menerima cagaran harta Puan Mei Yiew Ha bernilai RM3.5 Juta ditambah 20% daripadanya berjumlah keseluruhan RM4.2 Juta sebagai barang gadaian katalah tanah milik datuk Puan Mei Yiew Ha, samaada sudah berisi mahupun tanah kosong. Sekiranya Puan Mei Yiew Ha mengambil masa 3 tahun untuk melunaskan pinjaman tersebut, maka Bank Islam Melayu Lama Berhad wajib bayar cukai pendapatan sebanyak RM0.14 Juta sahaja pada tahun terakhir tersebut.
·                     Cagar atau Gadai bermakna kita pinjam duit orang dengan harta lain dikuasai selama mana hutang atau pinjaman tidak selesaikan, mesti bayar balik duit pinjaman tersebut, dimana nilai harga minyak ditrengganu tambah 20% bersamaan nilai keseluruhan pinjaman.  Ada dua jenis gadaian. Pertama, kita waris pinjam duit orang lain kemudian kita uruskan tanah tersebut. Jenis kedua ialah kita serahkan kepada penyewa (orang yang bersetuju dengan gadaian tersebut) menguruskan tanah tersebut dengan kita menerima duit tunai nilai gadaian.
·                     Pajak pula bermaksud kita tak pinjam duit orang lain, dimana kita ambil bersih 20% hasil yang dikeluarkan oleh pengusaha. Contoh yang lebih spesifik, katalah telaga minyak trengganu kita boleh beri hasil 20 bilion setahun oleh itu dalam sistem pajakan Islam, Kerajaan Persekutuan Waris Tanah Melayu berhak menurut nas Al Qur'annya menerima 4 bilion setahun tanpa tanggungan kos pengendalian. Kalau melalui sistem gadaian atau cagaran pula, maksima dipinjam 20 bilion untuk jangkamasa bayaran balik selepas 1 tahun, jumlahnya ialah 24 billion. Oleh itu untuk bayaran balik dalam jangkamasa setahun nilai pinjaman pokok semaksima 16 billion. Oleh itu bayaran balik penuh ialah 20 bilion dalam masa setahun. 

Katalah kos operasi syarikat petronas ialah RM4 bilion setahun. Harga minyak mentah dunia tidak memainkan peranan dalam harga runcit minyak dalam negara memandangkan kerajaan tidak perlu beli minyak dari luar negara. Itu pun susah nak faham.
CONTOH 7, PERSYARIKATAN (MUSHARAKOH).
·                     Katalah 3 orang menubuhkan sebuah syarikat dengan modal sama banyak. Maka keuntungan dibahagikan sama banyak.
·                     Katalah 3 orang menubuhkan sebuah syarikat dengan modal berbeza, seorang RM8000, seorang RM16000 dan seorang lagi RM32000 atau bersamaan nisbah 1:2:4. Memperolehi keuntungan RM11,200. Adilnya ialah modal RM8000 dapat RM1599.99995, modal RM16000 dapat RM3199.999, modal RM32000 dapat RM6399.99992.

JUALAN LANGSUNG DALAM SISTEM PEMASARAN BERBILANG ARAS (MLM):
·                     Boleh ke tak boleh perniagaan dalam sistem Pemasaran Berbilang Aras (Multilevel Marketting)? Sepatutnya boleh setelah memenuhi prasyarat keuntungan maksima 20% setiap bahagian dan perkongsian (musharakoh). Adapaun sistem terbaik "Direct Selling with MLM" fikirkanlah sendiri. Salah buat muflis, tamak jadi haram.
·                     Selain itu RIBA juga boleh didifinasikan sebagai penindasan dalam urusan perdagangan. Sebagai contoh untuk 5 keping roti canai bersaiz piawai, memerlukan 1 kilogram tepung gandum, 2 biji telur, mentega seharga RM5 ringgit. Oleh itu harga modal tidak termasuk sewa kedai, upah kerja, peralatan memasak dan lain lain ialah RM1 sekeping. Sekiranya pelanggan meminta harga yang lebih rendah bererti pelanggan telah menindas peniaga. Diberikan contoh kiraan lebih terpeinci pula, kos sewa sebulan kedai RM300,  upah pekerja sehari RM10, laku dijual sehari 5 keping, berniaga 30 hari sebulan, oleh itu harga sekeping roti canai sepatutnya diletakkan pada harga tanpa untung kepada Tuan Peniaga Roti Canai tersebut ialah RM5. Dan sekiranya peniaga menjualkan pada harga RM7 sekeping bererti peniaga menindas pembeli atau pelanggan. Dengan contoh kiraan terakhir diatas Tuan tuan dan Puan puan sepatutnya boleh faham secara menyeluruh kemelut harga runcit minyak petrolium di Malaysia. Belajar tinggi tinggi lawan takdir (qador) buat apa? Degil! Perasan pandai!

PRINSIP PERAKAUNAN/PERDAGANGAN TINGKATAN 3. 
·                     UNTUNG = NILAI JUALAN - MODAL; dimana untung positif bermaksud untung sebenar, untung negatif bermaksud rugi, untung sifar (0) bermaksud belik modal.
·                     Contoh lain pengiraan terperinci harga sekeping roti canai tanpa keuntungan kepada Pengusaha Perniagaan Roti Canai adalah seperti dibawah. Harga tersebut belum ditambah Kos (modal) pengangkutan katalah RM2.50 sehari untuk penggunaan minyak, dimana menokok harga sekeping roti canai kepada RM4.70, tambahan sebanyak RM0.50 sekeping tanpa kuah (sos/sauce) dan daging kari kambing.
·                     Iman iaitu bermaksud percaya lawannya adalah Kufur iaitu bermaksud tidak percaya. Oleh itu sekiranya saya katakan matahari sepatutnya berada ditengah tengah antara dua horizon (ufuk) iaitu antara ufuk timur dan ufuk barat atau berada diatas kepala samaada bahagian depan atau belakang adalah digelar dengan istilah "Tengahari" atau "Noon" dalam bahasa Inggerisnya, pada waktu tempatan Semenanjung Malaysia ialah pada jam melebihi pukul 12:00 1 hb September 2015, tetapi kamu menafikannya bererti kamu adalah golongan kufur. Orang kufur menurut Islam tidak boleh menjadi pemerintah dan haram diikuti. Kufur adalah lebih rendah darjatnya dari orang Jahil (bodoh) kemungkinan atas sifatnya yang boleh dikenali sombong dan dengki. Iblis Laknatulloh (Iblis Dikutuk Tuhan) adalah diantara makhluk ciptaan Tuhan (Alloh) yang bersifat Kufur. Selain itu Kufur juga boleh diterjemahkan dengan bersifat gila.
·                     Nota Tambahan berkenaan pengiraan Kos Operasi Harian Bangunan Tanpa Pencairan Bukan Sewa untuk tujuan niaga Kedai Roti Canai 5 keping sehari sebagaimana contoh diatas. Katalah kos mendirikannya ialah RM10 ribu untuk jangkaan pulangan modal 10 tahun, oleh itu sehari kosnya ialah lebih kurang RM2.747.
·                     Kebenaran itu dari Alloh, pembohongan adalah dari Syaiton, menerusi ayat 147 Suroh Al Baqoroh.
·                     Antara sifat pembohong yang dengki hasad lagi jahat (fasik) dan baik boleh dibezakan melalui ayat 99 Suroh Al Baqoroh, setelah keterangan jelas diberikan. Jauhi golongan fasik, siapapun dia setelah diketahui membantah contoh kiraan harga sekeping roti canai tersebut.
·                     "Adakah patut kamu suruh orang lain berbuat kebaikan dan kamu lupakan dirimu sendiri sedangkan telah ditulis dibukukan dan dibaca olehmu? Apakah kamu jenis tak boleh berfikir?" Maksud ayat 44 Juz 1 Suroh Al Baqoroh Suroh ke 2. Bak pepatah Melayu "Kepimpinan Melalui Teladan"
·                     Siapa pulak lah mengajor kamu berniaga tak perlu ambil untung? Tok Guru atau Professor mana yang ngajor sebegitu? Bukanhah ianya bercanggah dengan ayat 121 Suroh Al Baqoroh, supaya tidak menjadi golongan yang rugi? Dan Ustazah mana pulaklah yang mengajor tak perlu mengharapkan balasan dari manusia, selain mengharapkan balasan dari Tuhan sebegitu sahaja? Kalau begitu jangan ambil gaji setiap 25 haribulan nanti dan jangan ambil duit getah atau sawit yang telah dikutip oleh peraih di kebun. Biar peraih (tawkey) getah je yang ambil duit komisin per tan dari kerajaan. Bukan-bukan je Ustazah kangkung ni ngajor di Masjid masjid melalui mimbar Jumaat.

  • NAS/DALIL UPAH KERJA ATAU UNTUNG BERNIAGA 20%: Sebagaimana AYAT 41 SUROH AL ANFAL, upah menebas (ghonimah) ialah seperlima dimana upah kerja adalah wajib diberikan samaada kita suka mahupun tidak.
  • Maaf kena jawab dahulu soalan pintas jin sesat, "Mana buktinya Tuhan wahyukan (nubuwwah) kepada manusia berkenaan upah?" Kita tengok Tuhan jadikan beruk untuk makan buah rambutan sebagai upah perlu memanjat pokok contohnya rambutan. Bermaksud sekiranya tidak dipanjat tiadalah upah atau perlu bergerak dari satu pokok ke pokok yang lain tanpa perlu minta kebenaran mahupun memikirkan siapapun tuan punya tanah atau tuan pokok. Sesiapa menuliskan tauladan seperti itu didalam buku untuk dipatuhi dipanggil Kitab Beruk atau Kitab Setan. Dimana dia ambil upah tanpa sistem. Kalau ambil contoh ular pula, apabila nampak mangsa ditelan semuanya sekali tanpa kongsi dengan anak mahupun ibubapanya. Contoh tauladan seperti itu sekiranya diamalkan walaupun ditulis rapi dinamakan Kitab Ular. Sebagaimana lembu pula selepas kenyang meragut rumput dihalaman rumah orang lain haiwan tersebut akan membalasnya dengan najis dan kencing yang busuk. Apabila diamalkan seperti itu walaupun ditulis dalam suatu buku yang cantik dan cermat ianya layak digelar Kitab Lembu.
  • Apabila manusia atau haiwan dibelah dua sama banyak dari kepala sampai ke kaki atau ekor akan mati juga. Oleh itu Hudud Tuhannya ambil 50% hasil sebagai cukai adalah haram juga. Kefahaman terakhir itu adalah berdasarkan hadis sahih muslim berkenaan Dajjal dan Imam Mahdi.
PERKARA 13: KEWANGAN. (FORMAT 2020).

Sistem Kesultanan Melayu dan Fungsinya dahulu ialah sebegini. Sultan ialah ketua wilayah (waris), penggubal undang undang dan Duta. Bendahara dengan gelaran Raja jaga duit (Gabenor Bank Negara), Ketua Hakim dan Isu perlantikan Sultan. Datuk Temenggung pula ialah Ketua Keselamatan dalam dan luar negara.

·                     Hadis 2194: Sahih Muslim Jilid 4, Terjemahan Maamur Daud: Dari abu Hurairoh R.A. Rasulululloh S.A.W bersabda. katanya sesungguhnya Tuhan tidak melihat kepada rupa dan hartamu, tetapi Alloh melihat kepada hati dan perbuatanmu".
·                     Hadis 2206: Jilid 4: Dari Abu Hurairoh R.A. katanya: "Tatkala telah turun ayat yang mengatakan: "Sesiapa melakukan suatu kejahatan, nescaya Dia akan dibalas kerananya.....(An Nisa ayat 123), maka kaum muslimin sangat gusar kerananya. Oleh itu Rasululloh S.A.W bersabda: " Bersederhanalah kamu dalam segala urusan. Perbuatlah yang benar sesempurna mungkin......................"

Teknik mendapatkan kembali modal tersebut pernah diperkenalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W 1400 tahun dahulu, telah diperincikan lebih awal diatasSekiranya kamu berniaga modal perlu ambil balik atau tidak kebiasaannya? Memang tidak salah hok kamu, kamu tidak ambil modal kembali tetapi bile bungkus jangan salahkan orang lain. Tetapi saya tidak ajar kamu ambil kembali sekali rak semue gitu, ambil sikit sikit melalui format 2020. Kalu ambil modal kembali sekali rak gitu, silap silap semua turun gi menoreh getoh nanti. Lepas tu getoh sekerap yang sekarang ni harga rm1.60 jatuh ke rm0.80 serta merta, disebabkan faktor pengeluaran melebihi permintaan.

·                     FAHAMI KONSEP KITARAN LENGKAP DIBAWAH: 
·                     DUIT A ==>>B==>>C==>>D==>>E==>A:
·                     Kalau sesebuah organisasi, pertubuhan, kumpulan atau kerajaan tak mampu fikir ke tahap itu mereka akan bankrap. Awla dan akhirat. Sesiapa yang tidak memikirkan akhirat mereka adalah serugi rugi manusia. Daripada Nawwas Bin Sam’an r.a. telah berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: "Di hari akhirat kelak akan didatangkan Al Quran dan orang yang membaca dan mengamalkan isi kandungannya, didahului dengan Surah Al-Baqarah dan Surah A-li‘Imraan, kedua-dua surah ini menghujah (mempertahankan) orang yang membaca dan mengamalkannya." (Riwayat Muslim).
·                     Kemudian baca ayat 34 Suroh At Taubah, yang menerangkan wajib cukai harta yang disimpan.
·                     Katalah A, itu Sultan Muhammad Shah Kelantan, B tu Bank, C tu cikgu, D tu orang tua dan E ialah Doktor. Boleh bayangkan tak modal Sultan Haji Muhammad Shah Kelantan RM100 dapatkan kembali setelah diagihkan kepada semua golongan tersebut?
·                     Baiklah sekiranya anda rasa contoh RM100 tidak sesuai mulakan dengan modal baharu yang lebih besar iaitu RM1 Trillion.
·                     Maksudnya kalau sekiranya tiada sistem dibenarkan untuk kutip kembali, Sultan akan bankrap (muflis) dan Cikgu akan kaya raya.
·                     Modal (hasil bumi) secara relatifnya tidak bertambah melainkan manusia yang bertambah.
·                     Krisis matawang akan timbul semasa peralihan kuasa kebiasaannya. Satu dari dua cadangan ialah membuat pinjaman dari negara luar dan menerimanya dalam bentuk matawang mereka contohnya nota kertas Dollar Singapura dan duit siling Singapura untuk digunapakai didalam negara ini. Selain itu penduduk perlu mengishtiharkan harta mereka untuk dicukai dengan adil.
·                     Sistem perbankan elektronik juga boleh lumpuh semasa krisis kewangan. Pembayaran secara manual (Wireless System/sistem tanpa wayar) yang lebih cekap akan mengambil alih, dengan masjid masjid dijadikan bank bank cawangan. 
·                     Hadis 2443. Jilid 4: Dari Ibnu Umar R.A., katanya Rasululloh S.A.W bersabda: "Apabila salah seorang kamu telah mati, maka diperlihatkan Allah Taala kepadanya pagi dan petang tempatnya di syurga, jika dia akan menjadi penduduk syurga atau tempat dineraka jika dia akan menjadi penghuni neraka. Seraya dikatakan kepadanya inilah tempatmu. Begitulah seterusnya hingga Alloh membangkitkan kamu di hari kiamat". Bolehkah mereka yang lemah ilmu kira kira buat sebagaimana gambarajah kitaran wang yang berkonsepkan "inna lillahi wainna ilaihi rojiun"? Apakah mereka mereka yang lemah itu ingin memimpin kami yang memahami dengan terperinci (takwa) ilmu akhirat tersebut? Nak ajar kami masuk neraka ke? Adilnya ialah semua masuk syurga kan? Tapi kenapa kamu ajak kaum kamu masuk syurga , kami kamu halau ke neraka?
·                     Plan Pembangunan Ekonomi bagi rakyat negeri Pahang. Diberikan had kredit RM25 Ribu seorang petani atau nelayan dengan kadar bunga (fadhilat/faedoh) 20% dan tempoh bayaran balik maksima 2 tahun melalui potongan hasil tani dan laut. Kepada petani yang engkar pembayaran balik kebunnya akan disita untuk diambil hasilnya sehingga selesai hutang, manakala kepada nelayan pula bot atau kapalnya beserta peralatannya akan disita untuk tujuan yang sama.
·                     Defisit adalah istilah ekonomi melambangkan pendapatan tidak seimbang dengan perbelanjaan, oleh itu adalah haram hukumnya berniaga tanpa mengambil keuntungan kepada kerajaan.
·                     Bila bayar hutang (beli barang) memanglah duit akan berkurangan didalam negara walau dalam apa bentuk jenis matawang sekalipun, sedangkan perbelanjaan masih serupa untuk memenuhi keperluan dalam dan luar negara yang mana akan menyebabkan nilai matawang akan jatuh berbanding negara luar. Kemudian ianya akan diikuti oleh kenaikan harga barangan.

Sebagai contoh, pembuka fikiran, pada tahun 1900, jumlah keseluruhan terkumpul hasil pemilikan Sultan Husin Shah ialah RM5 bilion, manakala jumlah penduduk hanyalah 50 ribu orang, tanpa beli barangan luar katalah, oleh itu Pendapatan Perkapita rakyat Malaysia pada waktu itu ialah RM100 Ribu seorang, tetapi pada tahun 1950 penduduk berjumlah 5 juta orang, oleh itu  pendapatan perkapita hanyalah RM1000 seorang. Unutk mengekalkan pendapatan perkapita seperti tahun 1900, duit terpaksa dikecilkan pada nombornya dengan nisbah RM1 kepada RM100. Dengan sebab itu barang yang berharga RM1, asalnya, perlu dibeli dengan harga RM100.
Contoh diberikan Raja Syed Hamzah Al Kholindi meminjam RM5 bilion daripada As Sulton New Obama Husin Shah untuk bayar hasil tani bunga kepada rakyatnya. Apabila dibayar kembali kepada As Sulton An New Obama Husin Shah RM5 bilion tersebut melalui jual semula bunga tadi, mana mungkin Raja Syed Hamzah Al Kholindi ada bakinya. Itu pun tak boleh fikir ke?

PERBANKAN:
·                     Yang paling penting ialah anda fahami Nas Al Qur'an wajib cukai harta yang disimpan melalui ayat 34 dan 35 Suroh At Taubah.
·                     Semua simpanan harta mahupun duit adalah tertakluk kepada 20% cukai setelah setahun. Mana adilnya petani dan nelayan bayar cukai pendapatan sepanjang tahun setiap tahun tetiba Perdana Menteri simpan duit dalam bank dikecualikan cukai. Tambahan lagi pula nas al qur'an ada yang mewajibkan cukai atas simpanan harta.
·                     Pada tahun 618 Masehi,seorang pengembara Arab Greek keturunan Farsi pernah singgah di sebuah Pulau yang mashur pada suatu masa dahulu. Lalu beliau bertanyakan kepada penduduk berhampiran pulau tersebut, "mana perginya Sultan negeri yang pernah mengishtiharkan Negara Islam terbaik didunia?". Jawab penduduk tersebut "Dah muflis, semua penduduk dan kerajaannya hilang bersama duit duit kerajaan". "Kenapa jadi begitu?". "Sultan tak sampai hati nak kutip cukai daripada rakyat."
·                     Sistem kewangan (Sistem Pembayaran) Kerajaan Othmaniah Turki ialah dengan memperkenalkan sistem nota pembayaran sebagaimana sekarang dikenali kertas cek, dimana peniaga atau penerima perlu menukarkankannya di bank bank tempatan untuk duit tunai emas dan perak. Walaupun sistem itu dikira termaju diwaktu itu tetapi kelemahan Kerajaan Othmaniah Turki pada masa itu tidak mengenakan cukai GST (Cukai Jualan, Cukai Pendapatan dan Cukai Harta) menjadikan kerajaan itu lemah ekonomi akhirnya, selain jumlah emas dan perak yang berkurangan berbanding rakyat dan perbelanjaan. Kemudian, sistem tukar cek (bon) dengan tunai emas dan perak di bank dimajukan menjadi nota wang kertas sebagaimana kamu gunapakai sekarang. Masaalah kekurangan logam emas dan perak sebagai matawang bukan perkara baru, ianya juga pernah berlaku dizaman pemerintahan Khalifah Umar Al Khattob.
·                     Oleh itu sekiranya Kerajaan Pahang Baharu ingin mengunakan Sistem Bon Kerajaan Othmaniah Turki itu penambahbaikan kepada sistem itu ialah semasa peniaga atau penerima menunaikannya, potongan GST terus dikenakan di Masjid Masjid (Bank/Baitul Mal/Altar Of God).
·                     Buku Cek (bon) pula sepatutnya dikeluarkan oleh kerajaan kepada mereka mereka yang mempunyai harta dan hasil bumi sahaja.
·                     Modal (hasil bumi) secara relatifnya tidak bertambah melainkan manusia yang bertambah.
Apakah maksud sebenar "Al qur'an ini rahmat semesta alam"? Ianya bermaksud undang undang alqur'an perlu diperkenalkan seluruh dunia dengan sistem perlaksanaan yang serupa. Sebagai contoh apabila di dalam negara zakat simpanan setahun ialah 20%, maka di negara Palestin pun serupa. Sebab simpanan wang diluar negara akan menyebabkan kerajaan kehabisan modal sedikit demi sedikit atas alasan kadar cukai yang dikenakan yang lebih rendah diluar negara berbanding dalam negara.Jadi penyelesaiannya ialah, duit kerajaan Malaysia katalah telah disimpan 1 bilion di Palestin telah sampai setahun oleh satu pihak, maka kerajaan Malaysia, boleh memotong 20% daripadanya bersamaan RM200 juta sahaja, manakala upah kerjasama kepada kerajaan Palestin sewajarnya diberikan 20% darinya bersamaan RM40 juta sahaja. Nak bantu saudara Islam pun biarlah ikut saluran yang dibenarkan lagi jelas (telus). Sebab pendapat ketiga kuat para Ulamak Islam United Kingdom, Mesir dan Arab Saudi ialah samar itu juga dikira riba. (DIMASUKKAN PADA HARI INI 2 HB JANUARI 2016, Jam 1125 PAGI SABTU).

Kupasan isu "Pengampunan Paderi Bagi Dosa Dalam Agama Kristian". Perlu difahami asalnya dahulu Paderi ialah ketua agama didalam sesuatu wilayah. Oleh itu beliaulah yang terlayak dahulunya menggubal undang undang. Sesiapa yang didapati bersalah menentang hukum hakam yang telah ditetapkan oleh Paderi ini, memang sepatutnyalah memohon maaf dari Paderi tersebut. Tetapi fahaman Paderi boleh memaafkan kesalahan yang dilakukan oleh seseorang terhadap orang lain adalah fahaman Kristian Sesat. Sebagai contoh apabila sesseorang melakukan kesalahan rogol, Paderi sepatutnya tidak boleh memaafkan kesalahan perogol tersebut melainkan mangsa rogol sahaja. Berbeza dengan sekiranya penduduk telah ditetapkan oleh Paderi untuk membayar cukai 10% setiap jenis harta, tetapi ditentang oleh seseorang. Kemudian orang itu sedar akan kesalahan tersebut, individu berkenaan sememangnya perlu memohon kemaafan daripada Paderi tersebut. (Dimasukkan pada hari ini  2 hb Januari 2016; Jam 1133 pagi Sabtu).

PERSOALAN SIBANGANG DENGAN TUJUAN MELEWATKAN MASA:
Kenapa Sistem Tukar Barang Mentah Tanpa Medium Duit (Sistem Barter) tidak sesuai? Ambil contoh pekebun getah menukarkan getah sekerapnya di kedai runcit dengan beras setara, kemudian peniaga kedai runcit menukarkan getah sekerap tadi dengan beras semula dengan pemborong barang runcit, kemudian pemborong kedai runcit pula membawakan pula getah sekerap tadi untuk ditukarkan dengan beras kepada pengilang beras, kemudian pengilang beras tadi membayarkan gaji pekerja kilang beras dengan getah sekerap tadi juga, kemudian pekerja tadi menukarkan getah sekerap tadi di kedia runcit untuk barang keperluannya. Persoalan pertama, "Bila nak siap tayar motosikalnya?". Keduanya, "Kalau buah sawit pula macammana pula?" (Dimasukkan pada hari ini 15 hb Januari 2016, Jam 1048 pagi Jumaat).  

No comments:

Post a Comment